[Recenze] | Douglas E. Richards - Napojení

Technothriller se vším všudy

Na knižním trhu je spousta thrillerů. Všechny mají člověka napnout a jejich úkolem je také co nejvíce upoutat ke čtení. Z nakladatelství Host se dočkáváme dalšího druhu thrilleru - technothrilleru. Jak tato kombinace dopadla, si přečtěte na následujících řádkách.

Žena se supermozkem

Kira Millerová, neskutečně vzdělaná neurobioložka, má údajný klíč k vyšší lidské inteligenci a dokonce určitým způsobem k nesmrtelnosti. Tato žena je však na útěku, schovává se před světem a není tedy divu, že je pro něj nebezpečná. Pátrají po ní tajné organizace, ale nedaří se jim Kiru Millerovou chytit.
S tímto by měl pomoct David Desh, elitní voják, který odešel z armády, ale má stále vynikající schopnosti a nepopiratelné zkušenosti. Je obeznámen s případem Kiry Millerové a nasazen, aby ji vypátral a předal do rukou svých nadřízených. Jenže David Desh záhy zjišťuji, že vůbec nic není takové, jak si myslel. A během jednoho večera se mu změní celý život.

Akce a věda dohromady

Při čtení knihy Napojení je opravdu hodně cítit, jak hluboký vztah Douglas E. Richards k přírodním vědám má. A taky, jak tento vztah přenáší na papír. Přeci jen, už má za sebou sérii dětských sci-fi thrillerů The Prometheus Project, které se také opírají o autorův zájem. Má navíc vystudovanou mikrobiologii a molekulární biologii, tudíž má k psaní knih, jako je Napojení, kompetenci.
Právě díky jeho studiu jsou Napojení skvělým technothrillerem, ale zároveň zčásti sci-fi. V knize se snoubí akce, věda a prvky science fiction, jdou ruku v ruce a vytváří svěží mix, které má velkou šanci zaujmout čtenáře, kteří si libují v napínavých příbězích, jejichž stěžejní stránkou jsou popisy vědeckých poznatků, jež jsou však také vyvážené akčními pasážemi.
Napojení dokáže přitáhnout již od samého začátku, který má náležitý drajv a zajistí si čtenářovu pozornost. Příběh poté zvolní, ale to vůbec nevadí. Douglas E. Richards totiž místo zběsilých útěků, přestřelek a podobných Schwarzeneggerovských věcí, upřednostňuje klidnější vyprávění sem tam oživeným akcí. Přesto však informace, které autor prostřednictvím zejména Kiry Millerové člověku předává, mají schopnost přimět ho, aby obracel stránku po stránce a dozvěděl se, na co všechno žena se supermozkem přišla. A to i v případě, když daným vědeckým termínům nerozumí.
Ne každému však Napojení sedne. Někteří budou od příběhu očekávat více akce, které se však nedočkají. Místo toho dostanou do rukou vyváženou knihu, jež se pohybuje na hranici mezi dvěma žánry - technothrilleru a sci-fi. Přitom můžeme říct, že se jedná o mix obojího.
I Napojení však má své mouchy. Zejména pak konec, který mi přišel trochu oddělený od zbytku příběhu. Jakoby k němu úplně nepasoval. Zčásti byl také přepálený. V kontrastu s předešlými kapitolami se toho děje až moc a příliš rychle. Není ale chaotický. Objevuje se zde také klišé, což trochu kazí celkový dojem, avšak ne zas tolik, aby to nějak výrazně změnilo úsudek na knihu. Napojení stojí za přečtení. A když už nic jiného, tak aspoň za nedůvěřivou zkoušku (stejně podlehnete).

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví KNIHCENTRUM.

Knihu lze koupit v e-shopu knihkupectví KNIHCENTRUM.