[Knižní týden #2] | Peter May - Trilogie z ostrova Lewis | Report z autorského čtení (22.7. 2014)

Report z autorského čtení Petera Maye (22.7. 2014)

22. červenec byl den D. Den, který mi zase o něco málo změnil život a rozšířil mé obzory. Nebyla to jen účast na jednom autorském čtení, ale super příležitost potkat autora, jehož kniha se mi dost líbila a možnost říct mu to osobně. Po absolvování autorského čtení s Peterem Mayem jsem se zatvrdil v tom, že je potřeba chodit víc na takových akcí, protože vlijí člověku novou krev do žil.

Dechberoucí od začátku až do konce

Autorské čtení Petera Maye v Brně se odehrálo v divadle Husa na provázku na Zelném trhu) a jeho začátek byl naplánován na 19:00 hod. Svoji účast jsem potvrdil týdny dopředu tím, že jsem si tuto akci zapsal do diáře a nic na světě mne nemohlo připravit o tento zážitek. Na poslední chvíli se k mé maličkosti přidala i Cecilka a my tak stanuli těsně před devatenáctou hodinou na prknech Husy.
Ještě před samotným začátkem jsem se potkal s Petrou Plevovou z nakladatelství Host, aby mi v rámci Knižního týdne s Peterem Mayem obdarovala Skálou i Mužem z ostrova Lewis. Tak trochu jsme pokecali o nedávno zveřejněné audioukázce k připravované Téměř ctihodné lize pirátů a následně se odebrali zabrat místa.
Jak už u velkých akcí bývá, nelze vše naplánovat, aby to fungovalo jako švýcarské hodinky, tudíž se Peter May dostavil na pódium pár minutek po plánovaném oficiálním začátku, oslnil všechny zářivým úsměvem a českým "Ahoj". Prý se naučil asi ještě šest či sedm českých slovíček, ale v tu chvíli se na ně nerozpomenul (ale já mu věřím).
Poté autor v krátkosti představil knihu, ze které bude předčítat. Jeho výběr nebyl nijak překvapivý - pro své předčítání si zvolil Skálu, přesněji celou druhou kapitolu. Přítomní si mohli užít Mayovu směsici britské a skotské výslovnosti a zároveň přejíždět očima český text knihy na plátně za ním.
Zhruba po čtyřiceti minutách předčítání, během něhož se Peter May obdivuhodně ani jednou nenapil (a maximálně třikrát se přeřekl), usedl za stolek společně se svým mluvčím a čekal na dotazy z publika. Jestli mohu posoudit, zájem po informacích byl dostatečný. Nejvíce dotazů však překvapivě padalo z oblasti jazykové - Jak je na tom nyní jazyk gaelic, který Peter May ve Skále použil? Jaký je o tento jazyk zájem? Pak také dotaz od čtenářky maminky, pro koho je Trilogie z ostrova Lewis určena? Ona maminka si zjistila typického čtenáře Pratchettových knih, ale typického čtenáře Mayových knih nikde nezjistila.
Další dotaz směřoval na autorovu další krimi sérii z čínského prostředí. V návaznosti Peter povyprávěl veselou historku, kdy byl při své první návštěvě Číny čestným hostem jednoho vysoce postaveného policisty a ten ho zavedl do značně luxusní restaurace. Na otázku, zda Peter May má rád čínskou kuchyni, odvětil "že ji miluje". Na ten popud tedy přinesli hostitelův oblíbený pokrm. Talíř plný fritovaných štírů. Peter May měl to štěstí, že měl tu čest ochutnávat jako první. Po ochutnání byť pouze jediného štíra věděl, že toto rozhodně nebude jeho oblíbené jídlo. Poslední dotaz se týkal plánovaných filmů podle Trilogie z ostrova Lewis, které připravuje BBC. Mayova představa o obsazení byla značně strohá, ale Fin by podle něho mohl klidně hrát Ewan McGregor (a jeho volbu mu rozhodně schvaluji!).
Poté se přešlo k podpisům. Byl jsem velmi trpělivý a když jsem zrovna přišel na řadu, jeden z organizátorů prohlásil, že se odebereme jinam, protože na pořadu je čtení dalšího autora. Inu, nedalo se nic dělat. Čekal jsem. Připadal jsem si trochu jako lovec, který se žene za svou kořistí. Lov to byl nakonec úspěšný a také značně vtipný.
Při předávání propisky jsem Peterovi Mayovi úplně krásně vyspelloval moje jméno. Jenomže všudypřítomný hluk překazil mé plány s "půjde to jako po másle". A tak se chvíli ve Skále místo Vojta skvělo Vojda. Uznám, že "tý" a "dý" zní podobně, když vám dalších 30 lidí cinká skleničkami a hlaholí seč to jde. Peter však neváhal a briskně chybu opravil, nyní je z písmene hezký mutant - něco mezi D a T. Muže z ostrova Lewis již autor podepsal bez problémů.
Na můj dotaz, zda by nebyl ochoten se mnou udělat po podepisování rozhovor o zhruba pěti otázkách, mi odvětil "Yes, sure" (typický slušně vychovaný anglán). Moje srdce plesalo radostí a malém mi vyletělo z hrudi. A jelikož se již předčítalo, neměli jsme kam moc jít. Organizátor nám nabídl jednu technickou místnost (s největší pravděpodobností vedle dámských záchodků - dle Cecilky), kde jsem Petera Maye řádně vyzpovídal. Divil jsem se, že mé angličtině se vší tou trémou rozuměl, ale troufám si tvrdit, že oba jsme si rozuměli dokonale.
Se super pocitem, zkušenostmi a zážitkem na celý život jsem s Cecilkou odcházel z Husy a měl velkou chuť skákat tři metry do vzduchu. Úterní večer tak nemůžu hodnotit méně jak epický či legendární. A já doufám, že se Peter May v budoucnu do Brna opět vrátí, protože je to super pohodový člověk s úsměvem na tváři, který si zaslouží co nejvíc čtenářů.
Ještě jednou děkuji Cecilce za asistenci (občasné podržení věcí a hlavně fotografování, sice mám na fotce s Peterem zavřené oči, ale i tak moc děkuji!!).

Autor článku: EclecticGuy

Sdílej

Přečtěte si taky

Předchozí
Next Post »

2 komentářů

komentářů
25. července 2014 v 11:12 delete

Zavřen oči? Vždyť jsem se ptala, jestli je ta fotka dobrá a tys říkal, že ano! :P

Reply
avatar
25. července 2014 v 11:33 delete

Krásně sepsaný report. Kdykoli se s nějakým autorem setkám naživo, mám pocit, že je to ten nejcharismatičtější člověk na světě. A Peter May tak působí dokonce z fotek... :-) Příště mě vem jako asistenčního fotografa s sebou, prosím... :-)

Reply
avatar